TAFSIR QUR’AN SURAT LUQMAN AYAT 12 – 19 SUBSTANSINYA DENGAN PESAN MORAL LUQMAN AL-HAKIM DALAM PENDIDIKAN ISLAM
Abstract
This study aims to: 1) find out Luqman Al-Hakim's moral message contained in Q.S. Luqman verses 12 to 19. 2) know how Islamic education is from a moral aspect, 3) know the moral message of Luqman Al-Hakim in Islamic education. This type of research is qualitative research using a library research approach/literature review, with the primary data being the Alquran Surah Luqman verses 12 to 19, and secondary data is the Al-Maroghi interpretation by Ahmad Mustofa Al-Maraghi, the interpretation of M. Quraisy Shihab by M Quraish Shihab and Ibn Kathir's commentary by Imam Abi Al-Hasan Ali Bin Ahmad, books, and scientific works, journals, and various other sources, related to research. The results showed that there are four moral messages contained in Surah Luqman verses 12 to 19 according to Islamic education. The four moral messages are in accordance with the basis of Islamic education, namely instilling aqidah in children, teaching them to be grateful and devoted to Allah and their parents, accustoming them to doing good deeds from an early age, and teaching them noble morals and the ethics of interacting with others.

Downloads
References
Al-Maroghi, Ahmad Mustafa (1992). Terjemah Tafsir Al-Maraghi. Semarang: PT Karya Toha Semarang.
An Nahlawi, Abdurahman (1996). Prinsip-prinsip dan Metoda Pendidikan Islam dalam Keluarga, Sekolah, dan di Masyarakat. Bandung: CV Diponegoro.
Dja'far, Siddiq (2006). Konsep dasar Ilmu Pendidikan. Bandung: Citapustaka Media.
Minarti, Sri (2016). Ilmu Pendidikan. Jakarta: Sinar Grafika Offset.
Sandu Suyoto, dan Ali Sodik (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing.
Salim, dan Bahreisy Said (2006). Terjemah Singkat Tafsir Ibnu Katsier Singkat 6. Surabaya: PT Bina Ilmu.
Shihab, M. Quraisy (2012). Tafsir Al-Misbah" Pesan, Kesan, dan Keseharian Al-Qur'an Cet V. Bandung: PT Mizan Pustaka.
Sukardi (2007). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Prakteknya. Jakarta: Bumi Aksara.
Suwardi, Endraswara (2011). Metodologi Penelitian Sastra. Yogyakarta: Tim Redaksi CAPS.
Winarno, Surakhmad (2004). Pengantar Penelitian Ilmiah Dasar Metode Tehnik. Bandung: Transito.
Zakiah, Daradjat (1993). Metodologi Pengajaran Agama. Jakarta: t.p.
Abduh, Muhammad (2010). Nilai-Nilai Pendidikan Dalam
Surah Luqman “( Sebuah Kajian Filosofis Berdasarkan Q.S Luqman Ayat 13-19)” (sarjana). IAIN Sulthan Thaha Saifuddin Jambi.
Rahadatu Asy, Hana (2008). Tafsir Luqman Ayat 12-19 (sarjana). IAIN Walisongo.
Wahyuni, Ari (2008). Studi Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Novel Langit-Langit Cinta Karya Najib Kailany (sarjana). UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Copyright (c) 2020 Al - Mujaddid: Jurnal Ilmu-ilmu Agama

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
- Semua materi yang ada dalam situs ini dilindungi oleh undang-undang. Dilarang menggali sebagian atau seluruh isi situs web untuk keperluan komersil tanpa persetujuan dari penyunting jurnal ini.
- Apabila Anda menemukan satu atau beberapa artikel yang ada di dalam AL-MUJADDID yang merupakan atau menginstal ulang hak cipta yang Anda miliki, silakan laporkan kepada kami, melalui email pada Prinsip Kontak.
- Aspek legal formal terhadap akses setiap Informasi dan artikel yang menggunakan situs ini dalam bentuk lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA).
- Semua Informasi yang ada di AL-MUJADDID bersifat akademik. AL-MUJADDID tidak bertanggung jawab atas kerugian yang terjadi karana penyalah gunaan informasi dari situs ini.
_________________________________________________________
AL-MUJADDID oleh https://jurnal.staisebelasapril.ac.id dilisensikan di bawah lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International .